Batman: Arkham Asylum

2009.08.18. 03:02

Gotham városának nincs egy nyugodt éjszakája sem. Rablók, banditák öltöttek jelmezt, hogy félelmet és rettegést keltsenek áldozataikban. Egyetlen ember képes felvenni a küzdelmet velük, kinek maga a sötétség és a félelem az eszköze. Ő maga bosszú és az éjszaka, ő Batman!

Kiadó: Eidos Interactive
Fejlesztő: Rocksteady Studios
Típus: Akció, TPS
Beállítottság: +16
Platformok: PC, Xbox 360, Ps3
Megjelenés ideje: 2009. szeptember 18

 

A hangzatos felvezető remélem sokak számára ismerősen csengett, hiszen a filmekben, rajzfilmekben, illetve képregényekben legtöbbször ilyen és ehhez hasonló jelzőkkel jellemezték minden idők egyik legkedveltebb DC szuperhősét. Láthattuk már őt rengeteg filmben, melyek legújabb képviselője a Christian Bale által életre keltett Sötét Lovag volt még a tavalyi évben. Nem meglepő, hogy a mozi sikere túlszárnyalta a korábban első helyet élvező Pókembert és Marveles társait is.

Mindezek ellenére hasonló sikereket nem könyvelhetett el magának a játékosok világában. Rengetegen próbálkoztak a denevérember borongós hangulatú világát átköltöztetni gépeink képernyőjére, de ezek általában közepesre, vagy gyengére sikerültek. Hiába lehetett mindegyikben batarangot forgatni, vagy híres gonoszokat legyőzni, egy fontos alkotóelem mindig kimaradt az összetevők közül. Ez nem más, mint a nagybetűs hangulat és egyediség, melyek hiánya után már együtt üvölt egy egész világ. Ám ekkor megérkezett a Rocksteady, mögötte a Warner Brothers csatahajójával és mindenkit a padlóra küldött!

A sztorit ezúttal a fejlesztők a képregény-sorozatra alapozták és annak rendje és módja szerint meg is hívták a Batman-széria legnagyobb alakjait. Paul Dini (Batman: The Animated Series, Batman Beyond) fogta, és bőröndjébe gyömöszölte összes ötletét egy remek sztorihoz, hogy megalkossa a forgatókönyvet. Eközben a nyugati parton az apró, ám hatalmas múlttal rendelkező Wildstorm kiadó (a DC-ből kivált rajzolókkal az oldalán) összeszedte legjobb grafikusait, akiket gyorspostával fel is adtak, hogy minél hamarabb belefoghassanak a szereplők megrajzolásába. Két telefon is megcsörrent ekkor, a vonal túloldalán Kevin Conroy és Mark Hamill kapta fel a kagylót. Az öreg jedinek nem kellett kétszer feltenni a kérdést, válaszát egy hatalmas Joker-féle nevetéssel nyugtázta, míg Kevin csupán beleduruzsolta a telefonba: „I AM BATMAN!”. Immáron készen állt a csapat, hogy végre kapjunk egy rendes adaptációt, amely akár az idei év egyik dobogósa is lehet!

Arkham Asylum, azaz Arkhami Elmegyógyintézet ad otthont a mostani epikus kalandoknak, hiszen Joker ismételten sikeresen a rácsok mögé került, ám ezúttal kicsit hosszabbra nyúlik az éjjel, mint ahogy azt eredetileg hősünk eltervezte. Kiderül ugyanis, hogy ez is csupán a bohóc tervének része volt. Célja a sziget elfoglalása, rabjainak szélnek eresztése, miközben ő titokban nagyobb terveken töri az eszét. Mint a játék főhőse, nincs más lehetőségünk be kell sétálnunk a csapdába, melyet legrégebbi nemezisünk állított fel nekünk. A szigetet lezárják, és csupán akkor oldja fel a város a blokádot, ha sikeresen véget vetettünk a rögtönzött börtönlázadásnak.

A játékmenet szempontjából három fajtába kóstolhatunk bele a börtön tisztogatás során. Az első és alapvető maga az akció része, melyben az olykor felbukkanó és elkerülhetetlen izompacsirta bentlakókkal kell végeznünk a jól megszokott ökölharc keretében, néhány batarang eldobálása közben. Persze ez unalomba fulladna már a második ilyen csapat után, így a készítők többféle ellenfelet és mozdulatot pakoltak a programba.

Általánosságban a legtöbbet az X gombot fogjuk püfölni, mely által az éppen előttünk lévő célpontba hatalmasat ütünk. Ezt úgy variálhatjuk, hogy a jobb karral a megtámadni kívánt célpont felé irányítjuk, és a megfelelő időben időzítjük a gomb lenyomását és annak nyomva tartását. Ekkor hősünk az elsőnek leütött ellenfél után átpattan a második gonosztevőhöz, hogy annak alkarját kifordítva bevágja őt a sarokba.

Ez már jól hangzik és látványában is nyálcsorgató, de a készítők rádobtak még egy lapáttal, így a maradék gombokat kihasználva lebéníthatjuk, vagy esetleg háríthatunk egy-egy támadást. A lényeg a harcközben a folytonosság, hiszen ilyenkor úgynevezett FreeFlow harci-kombó pontokat kapunk. Ezek bizonyos pontmennyiséget elérve egy-egy bonyolultabb mozdulat kivitelezését engedélyezi a játék csata közben, melyek hatalmas pusztításra képesek.

A békésebb és csöndesebb megoldást kedvelők eközben választhatják, hogy ellenfeleiket a sötétség és a kütyük erejével ártalmatlanítják. Ilyenkor szellőzőkben kell kúsznunk, vagy a magasban kell használnunk akrobatikus képességeinket, hogy célpontunk fölé kerülve likvidáljuk őt. Rájuk ugorhatunk, fellógathatjuk őket a magasból, esetleg a későbbiekben falakat robbanthatunk rájuk. A lényeg, hogy fegyveresek ellen nem ajánlott kézitusába keveredni, kivéve, ha éppen rájön a mesterséges intelligenciára az öt perc, hiszen ilyenkor egy helyben pörgő és vaktában rohangáló zsoldosok illúziórombolóan hatnak. Szerencsére ez a ritkábbik eset, hiszen általában együtt próbálnak minket megtámadni a siker érdekében. 

Folyamatosan kapjuk az új kütyüinket a gamma során, melyekből egy tucat minimum akad majd övünkön. Aktuálisan ezeket egy-egy feladathoz szállítja nekünk Batmobilunk vagy Batwingünk, így nem kell soha biztos pontra visszatérnünk (egy ideig legalábbis). Van itt robbanó, irányítható, multi batarang is, ám utunk során felmerülő akadályok ellen is van számos eszközünk. Itt van mindjárt a Batclaw (magyarosítva Denevérkarom), amely remekül használható meggyengült falak, tárgyak kirántására, esetlegesen a későbbiekben akár három (!) ember elrántására is képesek leszünk vele. A dekódolóval ajtókat nyithatunk ki, míg a robbanózselével reteszestől robbanthatjuk ki ezeket.

Ezen cuccok többségét viszont csupán bizonyos fejlesztések után kaphatjuk kézhez, amiket egy-egy szint meglépése után vásárolhatunk meg. A szintlépéshez szükséges tapasztalati pontokat többféleképpen megszerezhetjük: ellenfelek likvidálása, rejtélyek felgöngyölítse, ártatlanok megmentése és még rengeteg lehetőség adott arra, hogy a felszerelésünket felturbózzuk az utolsó megméretésre. Ezek után is érdemes a teljes repertoár kiegészítése, hiszen Rébusz által elrejtett titkos helyek megközelítése ezek nélkül szinte lehetetlen lesz.

Szerencsére nem kell teljesen kütyüinkre hagyatkozni, miközben szembeszállunk az őrültekkel, hiszen Gordon felügyelő és lánya folyamatos kapcsolatban fog velünk állni, és szükség esetén elhint néhány tippet az aktuális feladat megoldásához. Az őrök kicsiny csapatja is ellenállt a támadásnak és barikádokat emeltek fel az épületkomplexum néhány részén, ahol megpihenhetünk két vesszőfutás között.

Detektívtudományunkat sem hagyjuk a denevérbarlangban porosodni. A sztori módban állandó társunk lesz, csak úgy, mint a börtön felfedezése közben is. Sisakunkba ugyanis egy felderítő rendszer van beleépítve, melynek segítségével részletes információt nyerhetünk bármiről, ami körülöttünk van. Ennek segítségével találhatjuk meg mind a 238 eldugott meglepetést, melyeket maga Rébusz szór szét számunkra a komplexum területén. Ezek megtalálásáért jutalmat is kapunk, így még többet tudhatunk meg nem csak az intézetről, hanem magáról a városról is.Az úgynevezett Kihívás mód is ezzel a módszerrel nyitható meg a főmenüben, melyben kétféle rendszer szerint kell pontszámozással végeznünk ellenfeleinkkel. A Predátor-módban stílusosan a feladat által meghatározott időn belül kell leszámolnunk egy szobányi börtönlakóval. A Bunyó pedig természetesen ennek ellenkezőjét kívánja meg tőlünk, tehát minél lassabban, ám látványosabban kell végeznünk a pályán megjelenő alakokkal. A játék talán legidőállóbb része ez, hiszen nem elég mindegyiket megszereznünk a kampány alkalmával, hanem teljesítenünk is kell őket a denevér medálokért, ami nem egy egyszerű feladat.

Pedig mindenképpen megéri gyűjtögető életmódot folytatni kedvenc denevérünkkel, hiszen maga Arkham megjelenése és annak lakóinak részletes ábrázolása megér egy komplett misét. Persze nem minden érdem a rajzolókat illeti, hiszen a Rocksteady programozóinak és grafikusainak sikerült a maximálisat kihozniuk a Unreal Engine már lassan öregecske, ám továbbra is csodásan muzsikáló motorjából. A falon szikráznak a leszakadt kábelek, a földet iratok borítják, melyek egy-egy viharosabb szélorkán keretében a levegőbe repülnek. Egy igazi interaktív film jelenetei játszódnak le szemünk előtt. A karakterek, habár pofásan néznek ki, mégis valahol egyfajta műanyag-érzés árad belőlük. Ez általában hajukon, bőrükön és szőrükön figyelhető meg, ám csupán ez legyen a legnagyobb baj a grafikával, ha már egy egész szigetnyi rab és főgonosz megjelenítéséről van szó.

Mit érne az egész, ha a hangok és dallamok nem adnák vissza ugyanezt a hangulatot füleink számára. Nick Arundel és Ron Fish sikeresen vették az akadályokat, köszönhetően hatalmas tapasztalatuknak, melyet a játékiparban dolgozva sajátítottak el az évek során. Egyik legfontosabb munkájuk a God of War-széria, melynek hanghatásait és dallamait a mai napig istenítik a sorozat rajongói. A sziget minden épületének külön zenéje van, melyek az aktuális állapotokat próbálják reprezentálni. Az orvosi részleg kísértetiesen elborult sikolyokkal és hörgésekkel próbálja tudtunkra adni, hogy itt bizony hatalmas szenvedések voltak korábban. A pár sarokkal arrébb fekvő kúriában pedig igazi kastélyban érezhetjük magunkat, ahol legtitkoltabb rémálmaink kelnek életre.


Magáról a grafikáról és zenéről még órákat lehetne regélni, hiszen a szeptemberben érkező PC verzió néhány extrával fog megjelenni. Ennek következtében egy közvetlenül nem magához a játékhoz kapcsolódó cikket kaptok a következő teszthardverünkkel karöltve. Az pedig, hogy milyen szuper cucc érkezett szerkesztőségünkbe, mely megindítja minden olvasó nyálelválasztó enzimjeit, az maradjon titok még egy kis ideig.

Batman jött, látott és lekevert mindenkinek egy akkora pofont, hogy a fal adta a másikat. Az első bemutatók és képek után mindenki összeszorított fogakkal várta a megjelenés napját, melyet a nyár elején már egyszer eltoltak. Szerencsére ez csak a végső produktum javára vált, így könnyen feledhető az a pár apróbb kellemetlen szépséghiba, melyet rossz szájízzel ugyan, de lenyelünk. Itt az idő végre, hogy felkapjátok régi farsangi denevér jelmezeiteket, pattanjatok a Batmobilba, hiszen vár benneteket is Arkham, hogy feledhetetlen kikapcsolódással szolgáljon!

-Személyes vélemény :

A játék menet nagyon jó lett, ez még a demóban is elég jól átjött. A grafika nekem nagyon tetszik, batman illetve a szereplők karaktere is elég jól megvan csinálva, a helyszínek egy kicsit ellettek hanyagolva, de még így is szép az egész :-) Nem mondom hogy kicsi a gépigénye, mert még a minimum is elég húzós, de hát e van :-)

                                                                      -Sindare-


 

-A játék demója ingyenesen letölthető a szoftverbázis.hu-ról  : 

szoftverbazis.hu/szoftver/batman__arkham_asylum.html


 

Gépigény :  

Minimális gépigény:
Ajánlott gépigény:
CPU: Intel single core 3 Ghz or AMD equivalent   CPU: Pentium D 3Ghz or AMD Athlon 64 X2 3800+ (Dual core)
RAM: XP = 1 GB, Vista = 2GB   RAM: XP = 2GB, Vista = 3GB
VGA: Shader Model 3 NVidia 6600 or ATI 1300 or higher   VGA: NVidia 7900 GT or higher

 


Demó adatai :

 

Operációs rendszer: Windows 7
Windows 2000
Windows XP
Windows Vista
Nyelv: idegennyelvű
Jogállás: próbaverzió
Fejlesztő: Eidos, Warner Bros
Méret: 2.04 GB
Nehézségi szint: kezdő

 


 

 -sindare production-

A bejegyzés trackback címe:

https://good-games.blog.hu/api/trackback/id/tr461297942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gunny · http://gamesandmovies.blog.hu/ 2010.03.02. 19:50:36

nálam ez az év játéka...nagyon ász.
süti beállítások módosítása